Trends i turismen: Tænk stort og afskaf kassetænkning

Tirsdag den 29. august var Visit Frederikssund med på KL’s konference ”Turismetræf 17” i Odense, der havde overskriften ”Mere turisme for pengene”. Af de mange interessante input trækker vi her to af de vigtigste trends frem. Trends, som vi arbejder på at rulle endnu mere ud i Frederikssund Kommune og resten af Fjordlandet.

Fredag d. 1. september

Det handler kort fortalt om at droppe den kassetænkning, der i mange år har præget turismeindsatserne, og om at bakke op om private ideer og initiativer.

Udviklingschef i Visit Frederikssund, Mette Seneca, forklarer:

- Når turisterne besøger os her i Frederikssund, tænker de i oplevelser. For dem er det underordnet, om en attraktion ligger på den ene eller anden side af kommunegrænsen. På samme måde er turisterne ligeglade med, hvem der har startet det pågældende projekt – om det er kommunalt, privat eller en blanding deraf.

- Derfor vil vi meget gerne gøre endeligt op med kassetænkningen, som stadig præger turismeerhvervet nogle steder. Hvis vi i stedet bliver bedre til at samarbejde på kryds og tværs af både kommuner, regioner og erhvervsliv, vil vi alle sammen stå meget stærkere.

Et konkret eksempel på et ”tværkommunalt” partnerskab er Fjordlandssamarbejdet. Her er Holbæk, Lejre, Roskilde og Frederikssund Kommune gået sammen om at promovere hele området rundt om Roskilde Fjord og Isefjorden over for besøgende udefra.

Udnyt og støt de innovative kræfter

Ud over at kassetænkningen skal på pension, fremhæver Mette Seneca også vigtigheden af at støtte op om projekter, der skyder op i nærmiljøerne rundt omkring. De gode ideer kan og skal ikke kun opstå centralt, lyder det:

- Vi oplever gang på gang, at der er masser af ideer og innovationskraft i turismeerhvervet. Vi støder hele tiden på folk, der både kan og vil. Og vi har i høj grad brug for nogen, der tør råbe op, starte projekter og tage chancer. Med andre ord skal vi ikke være bange for at tænke stort, og det skal de etablerede institutioner være klar til at bakke op om.

De innovative kræfter skal både kommune, turistorganisationer og private virksomheder altså være klar til at udnytte og støtte. Ifølge Mette Seneca vil det medvirke til et løft af hele lokalområdet til gavn for alle parter.

Som underbygning af det synspunkt fortæller hun om StreetDome, en skater- og BMX-hal i Haderslev, der opstod som en ide blandt ildsjæle i streetsportmiljøet, og nu er en markant attraktion i Sønderjylland med fondsmidler i ryggen, kommunal støtte og Red Bull som sponsor på store, internationale begivenheder.

I tillæg er det lokale projekt, ”Hornsherred skal smages” [indsæt link], et andet eksempel på et initiativ, der i første omgang er opstået i græsrødderne. I dette tilfælde er en vifte af små og store fødevareproducenter, frugtplantager, gårdbutikker samt spise- og overnatningssteder gået sammen i et samarbejde støttet og administreret af Visit Frederikssund. Ideen er at samle de mange kulinariske muligheder, egnen har at byde på, under ét flag for at promovere turismevirksomhederne bedre og gøre det lettere for besøgende at finde frem til de enkelte attraktioner.

Sidder du med en god ide til at gøre Frederikssund og omegn endnu mere attraktivt for besøgende, så hører vi meget gerne fra dig i Visit Frederikssund