"Vi vil åbne museet op og lave udstillinger, der giver genlyd"

Ordene falder med overbevisning og understreger det stærke engagement, der lyser ud af øjnene på den nye museumsdirektør på J.F. Willumsens Museum, Lisbeth Lund.

Torsdag d. 12. oktober

For et halvt år siden overtog hun direktørposten på museet i Frederikssund, der kan fremvise over 6.000 værker af den kendte kunstner, multitalentet J.F. Willumsen.

Lisbeth Lund har mange ideer og store ambitioner for det kommunalt ejede museum. Museet skal i højere grad åbnes op og huse flere typer arrangementer til glæde for både lokale og folk andre steder fra.

Desuden har Lisbeth Lund planer om et meget tættere samarbejde med det lokale erhvervsliv i form af eksempelvis erhvervsnetværk og spændende muligheder for sponsorater.

Folk skal i højere grad vide, at vi eksisterer

Kun 10 % af museets voksne gæster kommer fra lokalområdet, og det skal der ifølge Lisbeth Lund gøres noget ved.

- Vi har et flot, moderne museum beliggende centralt i kommunen med værker af en af Danmarks mest prominente kunstnere og en række spændende arrangementer og særudstillinger. Det tror jeg, at der er mange, der ikke ved. Derfor skal vi i højere grad åbne museet op og invitere brugerne ind. Kunsten får først virkelig værdi, når den formidles til nogen.

Som nævnt er J. F. Willumsens Museum kommunalt ejet, men samtidig modtager man statsstøtte til driften. Det stiller nogle særlige krav, fortæller Lisbeth Lund:

- Vi skal både leve op til museumslovens fem søjler om indsamling, registrering, bevaring, formidling og forskning og samtidig skabe værdi for lokalområdet. Det er en udfordring at skulle være noget for mange målgrupper, men det kan og skal vi. Vi er afhængige af fondsmidler, når vi skal lave særudstillinger, men målet er et museum, der appellerer bredt og kan bruges på mange forskellige måder.

Som eksempel på en særlig målgruppe nævner Lisbeth Lund børn og unge i lokalområdet. Her skal museet være med til at give børnene gode kulturoplevelser uanset forældrenes interesser og ressourcer. Derfor afholder museet også løbende undervisningsforløb og workshops, hvor børn og unge i skoleregi eller sammen med deres forældre kan udforske deres kreative og kunstneriske sider.

I uge 42 inviterer museet til ”Kreativ efterårsferie”, og i forbindelse med museets 60-års fødselsdag er der den 4. og 5. november 2017 en række aktiviteter for både børn og voksne – blandt andet et vurderingsarrangement i samarbejde med Bruun Rasmussen Kunstauktioner.

Tættere samarbejde med det lokale erhvervsliv

Et andet fokusområde for Lisbeth Lund er et tættere samarbejde med det lokale erhvervsliv og andre kulturelle aktører såsom bibliotekerne.

- Vi er enormt interesseret i et øget samarbejde med de lokale virksomheder og andre kulturinstitutioner. Jeg er sikker på, at både vi og erhvervslivet kan have stor gavn af hinanden. Der ligger nogle meget interessante muligheder der, som ikke har været udnyttet tidligere.

- Vi vil også rigtig gerne øge vores tilstedeværelse lokalt – også uden for museets fysiske vægge. Eksempelvis kunne det være meget interessant at blive en del af byudviklingen i Vinge.

Nogle af de konkrete ideer, der er under udvikling, er en erhvervsklub på museet med faglige oplæg og netværksmuligheder.

Lisbeth Lund nævner også sponsorater i forbindelse med udstillinger som en interessant mulighed for det lokale erhvervsliv. Modydelserne kan være alt fra omtale og branding til mulighed for mødeafholdelse og særarrangementer på museet samt gratis adgang for virksomheden og måske endda fremvisning af produkter på museet.

- Vi er meget åbne for at samarbejde med erhvervslivet. Vi har nogle ret unikke faciliteter, som kan anvendes på rigtig mange måder. Som jeg ser det, har vi en fælles interesse i at løfte lokalområdet.

Du kan læse mere om J.F. Willumsens Museum på jfwillumsensmuseum.dk.