Medarbejderglæde og lokalt engagement betaler sig

Rikke Heede har i et lille år været varehuschef i Føtex Frederikssund. Hun har været med til at skabe et varehus med høj kundetilfredshed – nøglen har været medarbejderglæde og lokalt engagement.

Mandag d. 26. marts

Da vi møder Rikke Heede på kontoret i Føtex, finder vi ud af, at det er hendes fødselsdag. Trappen til første sal, gangen og selve kontoret er nemlig dekoreret med flag, serpentiner og andet pynt.

- Jamen, det er mine medarbejdere, der har stået for det. De stod klar og sang fødselsdagssang, da jeg ankom i morges. Det er meget sigende for den kultur, vi har.

Mange highfives

Netop organisationskulturen og medarbejderglæden er noget, den nu 44-årige varehuschef, med en lang baggrund i Dansk Supermarked og en afstikker til Kvickly, går højt op i.

- Når mine medarbejdere har det godt på arbejdspladsen og er glade for det, de laver, smitter det af på kundernes oplevelse. Det er der ingen tvivl om for mig. Jo bedre trivsel, jo bedre omsætning. Derfor er det vigtigt for mig, både rent menneskeligt og forretningsmæssigt, at det er givende at komme på arbejde her hos os, siger Rikke Heede.

Hun fortæller også, at man som varehuschef er dybt afhængig af sit team og derfor skal huske at fejre de små succeser og sejre undervejs.

- Vi giver hinanden rigtig mange highfives. Det gør vi, fordi det er vigtigt at anerkende, når nogen gør noget godt. Det skaber sammenhold og lyst til at yde en ekstra indsats mod det fælles mål. Og så bliver det bare sjovere at gå på arbejde.

Vi er med til at trække folk til byen

Føtex Frederikssund har under Rikke Heede engageret sig i en række lokale begivenheder og samarbejder med kulturinstitutioner og andre organisationer.

Og selv om det ikke altid giver konkret udbytte i form af øget omsætning på den pågældende dag, så mener varehuschefen, at et lokalt engagement er gavnligt for egen forretning og for handlen som helhed.

- Vores filosofi er, at jo mere, vi kan bakke op om lokale tiltag, jo bedre er det for os alle sammen. Derfor prøver vi at se synergier. Hvor kan vi hjælpe og samtidig få noget tilbage?

Rikke Heede mener, at Føtex som stort varehus spiller en væsentlig rolle i at trække folk til byen.

- Sammen med Sillebroen er vi medvirkende til, at kunderne lægger vejen forbi Frederikssund. Og det kan den øvrige detailhandel forhåbentlig også få udbytte af. Men det er den enkelte detailhandlers ansvar at gøre sig så attraktiv, at kunden har lyst til at køre efter dig. Det er noget, vi taler om hele tiden – at have fingeren på pulsen i forhold til efterspørgslen. Hvad er tendenserne i markedet, og hvad sælger godt i butikken.

Som eksempel nævner Rikke Heede "convenience/spise-ude"-markedet, der er i kraftig vækst, og som Føtex Frederikssund tilpasser sig til ved producere flere kvalitetsvarer, der taler til det segment.

- Frederikssund er en skøn by, der har meget at byde på. Og jeg er sikker på, at vi sammen også kan løfte detailhandlen. Vi vil i hvert fald gøre vores ved at deltage i aktiviteter og samarbejde på kryds og tværs. Det er ikke sikkert, at der er kæmpe afkast for den enkelte forretning på selve dagen, men på den lange bane er det indsatsen værd, slutter Rikke Heede.