Ny strategi har givet pote for Unicom Nordic

Kåringerne som Gazellevirksomhed i 2017 og 2018 er et af tegnene på, at det går godt for IT- og televirksomheden Unicom Nordic ApS fra Frederikssund.

Tirsdag d. 26. februar

Succesen skyldes i høj grad et nyt strategisk fokus – og en anderledes tilgang til det at sælge IT-ydelser.

- Vi besluttede for et par år siden at fokusere på kunder uden for de store byer. Vi fandt ud af, at man bliver kontaktet omkring IT og telefoni hele tiden, hvis man har virksomhed i Storkøbenhavn, men der er sjældent nogen, der ringer, hvis man ligger på Falster. Det fortæller ejer og direktør Tom Falk Hansen.

Det nye geografiske indsatsområde har givet pote. En lang række kunder fra det såkaldte 'Udkantsdanmark' er kommet til. Men det sker ikke af sig selv, lyder det fra Tom Falk Hansen. Det kræver lokal tilstedeværelse:

- Vi fandt hurtigt ud af, at det ikke nytter noget, at man ringer fra Nordsjælland til et firma på Lolland og forsøger at sælge dem en IT-løsning. Det kræver noget lokalkendskab – og meget gerne at man taler dialekten og kan kigge forbi til en kop kaffe og en ostemad.

Satsningen på kunder uden for de store byer har blandt andet ført til, at Unicom Nordic har åbnet kontor i Nykøbing Falster, hvorfra tre lokale medarbejdere servicerer områdets virksomheder.

Fokus på den lokale tilstedeværelse gælder dog også i høj grad for Frederikssund. Under interviewet kommer Steffen fra Restaurant Toldboden f.eks. forbi for at hente et nyt SIM-kort.

- I dag er der meget få butikker tilbage i provinsen, hvor du kan få hjælp til mobiltelefoni og IT. Du kan sagtens ringe til TDC, men så går der ofte minimum fem arbejdsdage, før SIM-kortet ligger i postkassen. Vi er lige om hjørnet, og du kan få hjælp med det samme. Det er vigtigt for os som lokal virksomhed at kunne tilbyde den ekstra service, siger Unicom Nordics direktør.

"IT-service skal ikke være dyrere end at få fixet dit toilet"

Tom Falk Hansen har en baggrund som elektriker, hvor han i 80’erne og 90’erne lavede utallige teleanlæg hos forskellige danske virksomheder. Efter et "vognbaneskift" til IT og automatik i slut-90’erne besluttede han i 2010 at starte egen virksomhed.

På nær en kort afstikker til Hillerød har Unicom Nordic ApS ligget i Frederikssund siden åbningen. I dag befinder Tom Falk Hansen og co. sig i nyistandsatte kontorlokaler på Holmensvej.

Tom Falk Hansens håndværkerbaggrund har tydeligvis smittet af på udviklingen i Unicom Nordic. For et par år siden ændrede virksomheden nemlig tilgangen til salget af IT-ydelser radikalt – og halverede i øvrigt timepriserne.

- Vi begyndte at se os selv som håndværkere. Jeg mener ikke, at det bør være dyrere at få serviceret computeren end at få fixet toilettet derhjemme. Derfor har vi valgt at tage en meget lavere timeløn end de fleste andre IT- og telefirmaer herhjemme. Det har kunderne taget godt imod.

- Desuden har vi hele tiden insisteret på at være en såkaldt onestop-shop. Det vil sige, at vi kan levere både hardware, software, service og support til kunden.

Også privatkunder, fibernet, wifi og Sonos

Unicom Nordic har omkring 5.000 erhvervskunder spredt ud over hele landet. Mange af dem er abonnementskunder, og størrelsesmæssigt varierer de fra enkeltmandsvirksomheder til større selskaber og offentlige instanser.

Nogle af de erhvervsprodukter, som Unicom Nordic har oplevet ekstra efterspørgsel på de senere år, er fibernet og kraftigt wifi. Ud over erhvervskunderne vil Unicom Nordic nu også rette opmærksomhed mod private kunder.

- Vi har tidligere fokuseret 100 % på erhvervskunder, og det vil nok fortsat være der, størstedelen af vores omsætning kommer fra. Men jeg synes, at der mangler professionel IT- og teleservice til private i mange af de lokalområder, vi bevæger os i. Jeg vurderer, at sammenkoblingen af vores ekspertise omkring serviceløsninger og vores lave timeløn vil passe godt til det private marked.

Af andre nye tiltag hos Unicom Nordic kan det nævnes, at virksomheden netop er blevet forhandler af Sonos til erhvervskunders møde- og konferencelokaler. Et af virksomhedens egne lokaler på Holmensvej er blevet indrettet med Sonos-teknologien, så interesserede virksomheder med egne øjne og ører kan opleve løsningerne.