Projektet "Skalleværket" skal løfte turismen i Frederikssund og omegn

På Hornsherredsiden af fjorden – mellem den gamle og den nye fjordforbindelse – ligger en skjult perle, de færreste kender til. Det gamle Skalleværk.

Mandag d. 24. september

Fotos og skitser: Mangor & Nagel A/S.

De historiske skalleværksbygninger og den smukke, omkringliggende natur udgør i dag rammerne for et storstilet turismeprojekt.

Planen fra ejernes side er ambitiøs: Skalleværket skal være et lokalt omdrejningspunkt for naturoplevelser og turisme.

Se det spændende skitseprojekt fra arkitekten her.

"Hostel Fjordlandet"

Det er selskabet Egelunden A/S, der står bag Skalleværksprojektet. Selskabets ejerkreds har indgået et samarbejde med den lokale arkitektvirksomhed, Mangor & Nagel A/S, om at udvikle ejendommen.

- Ejerne af Skalleværket har længe ønsket at bruge det til noget, der gør en positiv forskel for lokalområdet. I fællesskab er vi kommet frem til, at bygningerne, grunden og omgivelserne er perfekte til at skabe et nyt turismecentrum i kommunen, siger Jacques Duelund Mortensen, der er afdelingschef for Plan & Landskab hos Mangor & Nagel A/S.

Kort fortalt skal de gamle industribygninger på Skalleværksgrunden bevares. Indvendigt omformes de til et topmoderne overnatningssted – "Hostel Fjordlandet" – med café og op til 69 værelser svarende til 170 sengepladser.

Projektets grundidé om et nyt, attraktivt overnatningssted understøttes af tal, der viser, at turismen i hele Fjordlandet er støt stigende, men også at der mangler overnatningsmuligheder i Frederikssund og omegn – særligt i den prisvenlige ende af skalaen.

Smuk arkitektur og lokal gastronomi

Efter planen kan arealerne rundt om bygningerne anvendes til primitive udendørsaktiviteter samt en naturskole/besøgsgård. Den eksisterende havn tæt ved Skalleværket udgør desuden en perfekt mulighed for anløb af mindre både, kanoer og kajakker.

- Rent arkitektonisk vil vi fastholde landskabet og fremhæve den industrielle skønhed, bygningerne rummer. Bjælkekonstruktionerne og blikfacaderne er smukke på en rå, industriel facon, og det udseende – og den kulturarv – vil vi værne om, lyder det fra Jacques Duelund Mortensen.

Forventningerne fra projektgruppen er, at et æstetisk flot og veldesignet hostel med moderne faciliteter og lokal gastronomi vil kunne tiltrække besøgende fra både nærområdet og hovedstaden.

Det kunne eksempelvis være børnefamilier, cykelturister, par på weekendtur eller lystfiskere, der vælger at kombinere et besøg ved fjorden med en overnatning midt i den smukke natur. Man regner desuden med, at det i lavsæsonen vil være attraktivt for eksempelvis spejdere, foreninger og lejrskoler at booke sig ind på Skalleværket.

Du kan læse projektets business case her.

"Det kan blive en helt fantastisk oase"

Thore Andersen er bestyrelsesformand i selskabet Egelunden A/S, som ejer Skalleværksgrunden. Sammen med de øvrige ejere har han gennem 15 år arbejdet på at igangsætte et projekt, der vil bevare den enestående kulturelle og industrielle arv på stedet og samtidig tilføre ny værdi til lokalområdet.

- Vi har et klart ønske om, at grunden ikke bare skal udstykkes eller omdannes til landbrugsjord, men i stedet bruges til noget, der vil løfte lokalområdet. Det tror vi på, at dette projekt kan. Og vi håber, at kommunen har samme holdning.

- Vores projekt vil både bevare den unikke kulturarv og samtidig give nye vækstmuligheder for turismen. Vi ser et klart potentiale for at øge turismen og antallet af overnatninger, hvilket vil give en række positive følgevirkninger for det lokale erhvervsliv.

Thore Andersen fremhæver desuden Skalleværkets gode beliggenhed. Eksempelvis er afstanden fra Frederikssund Havn til Skalleværket blot cirka en kilometer, hvilket vil gøre det let og hurtigt at komme frem og tilbage over fjorden i kano og kajak - eller måske i elbåde som de populære GoBoats i København.

- Skalleværket har en optimal beliggenhed. Naturen er enestående, og Fjordstien går lige forbi. Den gode infrastruktur gør det let at komme hertil - både til vands, men også på cykel, med S-tog og i bil via den nye Fjordforbindelse. Og så ligger det meget centralt i forhold til egnens øvrige kultur- og naturoplevelser.

- Det kan blive en helt fantastisk oase. Både for lokale og for besøgende udefra, slutter Thore Andersen.

Projektgruppen afventer i øjeblikket, at Frederikssund Kommune behandler en såkaldt "landlokalplan", der vil konfirmere de planmæssige muligheder på grunden. Går det igennem, vil realiseringen af Skalleværket rykke et stort skridt tættere på.

Baggrund: Skalleværket i et historisk perspektiv

På Skalleværket bearbejdede man fra 1930'erne og frem til starten af 1990'erne enorme mængder østersskaller hentet op fra bunden af Roskilde Fjord. Melet fra skallerne blev blandt andet solgt som fodertilskud til ægge- og fjerkræproducenter og var i en lang årrække "big business" i lokalområdet.

Men egentlig starter historien om Skalleværket for cirka seks tusind år siden.

Efter tusindvis af år med en enormt stor bestand af østers i Roskilde Fjord faldt vandets saltindhold drastisk. Det betød, at samtlige østers uddøde, hvilket efterlod tonsvis af østersskaller på bunden af fjorden.

Vi spoler små femtusind år frem: I 1920’ernes Hornsherred begyndte man at få øjnene op for de industrielle muligheder i østersskallerne.

Brødrene Helbo Hansen fra Skibby var de første, der begyndte at "høste" østersskaller i fjorden og bearbejde dem på Skalleværket. Skallerne blev knust til ”mel” og solgt som fodertilskud til ægge- og fjerkræproducenter, som mineral til medicinalindustrien og endda eksporteret helt til Japan som fødevaredelikatesse.

I de følgende årtier åbnede der flere skalleværker langs fjorden, og det blev en udbredt og indbringende industri. Først i 1990'erne blev skallegravning indstillet. Det viste sig nemlig, at de moderne udvindingsmetoder havde en negativ indvirkning på vandmiljøet og fiskebestanden i fjorden. Derfor forbød Miljøministeriet i 1994 al skallegravning, hvilket blev den (foreløbige) afslutning på Skalleværkets historie.

Måske kan et nyt kapitel tilføjes i den nærmeste fremtid.