Ud af krisens skygge

Det går rigtig godt for Anlægsgartner Gottlieb i Skibby. Siden starten i 2001 er virksomheden vokset støt og beskæftiger i dag 70 medarbejdere. Det har dog langt fra været en dans roser i alle årene.

Torsdag d. 25. oktober

I 2013 ramte en uforskyldt krise Thomas Gottlieb og hans anlægsgartnervirksomhed i Skibby. Ud af det blå manglede der ni millioner kroner i indtægter på grund af en konkurs hos en storkunde.

De efterfølgende to år var én lang overlevelseskamp.

I dag er Anlægsgartner Gottlieb helt ude af krisens skygge og i bedre form end nogensinde.


Ren overlevelse

Ni millioner kroner. Det var beløbet, som et større entreprenørselskab snød Thomas Gottlieb for, da han i 2012 og 2013 var underleverandør på et stort anlægsprojekt i København.

Millionerne for det udførte arbejde kom nemlig aldrig. Efter flere uger med forskellige undskyldninger for de manglende betalinger stod det klart, at hovedentreprenøren var på vej mod konkurs.

- Det var et kæmpe slag i ansigtet. Vi var dybt afhængige af den indtægt, og vi havde udført arbejdet fuldstændig som aftalt. Det var allerede godkendt af kunden. Jeg havde ingen grund til at tvivle på, om pengene ville komme, for de tidligere betalinger faldt, som de skulle, fortæller Thomas Gottlieb.

Det var først, da Kammeradvokaten kom på banen, at entreprenørselskabet vendte tilbage, og det var med en nedslående melding: Konkurs.

Thomas Gottlieb måtte se i øjnene, at de ni millioner kroner skulle afskrives som tab, og ikke mindst at det kunne betyde døden for hans succesfulde anlægsgartnervirksomhed.

På det tidspunkt beskæftigede Anlægsgartner Gottlieb 54 medarbejdere.


Levede af kaffe og smøger

- Det var uden sammenligning den værste og hårdeste periode i mit liv. Ikke blot for mig selv og min familie, men i høj grad også fordi jeg havde ansvar for mange menneskers skæbne. Der var flere måneder, hvor jeg først vidste, om lønnen til medarbejderne ville blive overført, en halv time inden deadline.

Thomas Gottlieb belånte huset, solgte bilen og skød sin pension ind i virksomheden. En ny bestyrelse bestående af folk med erfaring i at redde en kriseramt virksomhed blev hidkaldt. Alt blev sat ind for at klare skærene.

- Jeg var fast besluttet på at gøre alt i min magt for at redde det her. Men det var hårdt. Jeg levede af kaffe og smøger i den periode og havde ingen appetit. Helbredet skrantede, og jeg lignede simpelthen noget, der var løgn.

Efter ordre fra Thomas Gottliebs læge måtte han midt i krisen trække stikket i to-tre måneder. Ellers ville det "gå helt galt", som han selv siger.

- Min læge, og også en erhvervscoach jeg brugte, sagde begge til mig, at jeg var nødt til at lægge mit arbejdsliv om. Ellers ville det inden for en overskuelig fremtid gå helt galt. Jeg havde intet valg, så det gjorde jeg.

Efter et par måneders pause fra virksomheden, og derefter halvandet års dedikeret og stædigt arbejde fra hele medarbejdergruppen, kunne Thomas Gottlieb i 2015 erklære virksomheden ude af krisen.

- Det var en stor lettelse, da vi igen fik hovedet oven vande. Uden mine medarbejdere havde det været slut dengang. Jeg skylder dem en stor tak, og jeg er meget stolt over, at vi i den grad holder sammen både i medgang og modgang.

Thomas Gottlieb fortæller, at ingen medarbejdere, kunder eller leverandører trak sig fra samarbejdet med virksomheden trods den lange periode med usikkerhed om økonomien.

- Jeg tror, det skyldes, at jeg valgte at være meget åben og ærlig omkring virksomhedens tilstand. Jeg ringede rundt til alle vores kunder og leverandører og fortalte dem det hele. Medarbejderne forsøgte jeg også at holde informeret hele vejen igennem.


Tvunget til at omstrukturere

Krisen for fem år siden har medført flere forskellige ændringer i virksomheden. Blandt andet er Thomas Gottlieb nu ikke ene mand i direktionen. Belært af den hårde periode ansatte han sidste år en driftsdirektør.

- Jeg var simpelthen nødt til at lægge mit arbejdsliv lidt om, hvis jeg skulle kunne holde til det. Derfor forfremmede jeg sidste år Tobias, der har været i virksomheden som både lærling og driftsleder, til driftsdirektør.

- Det har givet mig en masse luft til at tage mig af andre ting i virksomheden og til bedre at kunne planlægge nogle fornuftige arbejdsdage. Nu er det ikke længere mig, de ringer til klokken seks om morgenen, når et hakkejern er knækket i Helsingør, eller hvis en bil er punkteret i Ringsted, smiler Thomas Gottlieb.

Den blot 30-årige driftsdirektør Tobias har nu ansvaret for de cirka 55 ansatte "i marken", mens Thomas som administrerende direktør tager sig af økonomi, HR, jura og dialogen med kunder og leverandører.

- Det har været godt at få løftet noget ansvar af skuldrene. Hvis jeg fortsatte som hidtil, var jeg ikke overlevet, så jeg var tvunget til at omstrukturere. Det her er også en klart sundere måde at drive virksomheden på. Jeg er blevet meget bedre til at passe på mig selv. Heldigvis.

En anden direkte konsekvens af den nu overståede krise er, at Thomas Gottlieb i dag ikke vil være underleverandør til storentreprenører – medmindre de leverer en bankgaranti på kontraktbeløbet.


Om Anlægsgartner Gottlieb

Virksomheden blev startet den 5. november 2001 af Thomas Gottlieb, der i dag er administrerende direktør. Efter en uddannelse som anlægsgartner og 11 års erfaring som driftsleder i to andre virksomheder var det et naturligt næste skridt at starte egen virksomhed.

Anlægsgartner Gottlieb blev startet i en kostald i Kyndeløse med Thomas’ mors trillebør som en del af "maskinparken". Til at starte med bestod virksomheden af Thomas, én arbejdsmand og én bil.

I dag har virksomheden hjemme på Stålager 1 i Skibby, hvor der er kontorer, lager og værksted til de i alt 70 medarbejdere.

Forretningsområderne inkluderer pleje og vedligeholdelse, anlægsentreprise, kloakentreprise, privathaver, kloakservice samt diverse vinteropgaver.

Kunderne er at finde i stort set alle brancher over hele Sjælland, mens der også af og til bliver plads til en smuttur til Fyn, Jylland og Sverige – hvis opgaverne er store nok til det.