Visit Fjordlandet accelererer digitalt

Turismesamarbejdet Visit Fjordlandet har fået digital luft under vingerne siden lanceringen for godt et halvt år siden.

Torsdag d. 27. september

På de sociale medier - både Facebook og Instagram - er der allerede stort engagement og opbakning fra brugerne.

- Vi har fra starten haft meget fokus på den digitale markedsføring af Fjordlandet. Vi vil gerne være firstmovers, og derfor forsøger vi at tænke markedsføringen af Fjordlandet lidt anderledes, end andre Visit-organisationer måske gør.

- Blandt andet har vi stor fokus på det visuelle i vores opslag, og så gør vi meget brug af storytelling i vores kommunikation, siger Thomas Mahler, der siden 1. marts i år har været projektleder i Visit Fjordlandet.
 

Brugerne skaber meget af indholdet 

På Instagram følger knapt 700 brugere Visit Fjordlandets profil. Og ikke nok med det – det er rent faktisk brugerne, der skaber størstedelen af det indhold, som lægges på Instagram-profilen. 

- Tæt på 90 % af det indhold, vi lægger på Instagram, er genereret af vores følgere. Der er mange engagerede lokale og besøgende udefra, som lægger smukke eller sjove billeder op under hashtagget #visitfjordlandet. Dem deler vi så på Fjordlandets egen profil.

- Det giver Visit Fjordlandet en helt anden troværdighed, når det er beboere eller de besøgende selv, der fortæller andre, hvor skønt her er, lyder det fra Thomas Mahler.

Instagram-profilen har primært danske følgere, heraf mange fra hovedstaden, men der er også følgere fra forskellige andre lande. Profilen varetages i øvrigt på skift - en uge ad gangen - af de fire Visit-organisationer, der er med i Visit Fjordlandet-samarbejdet: Frederikssund, Roskilde, Lejre og Holbæk.

Engagement på Facebook 

På Facebook følger knapt 1000 personer med i Visit Fjordlandets opdateringer. Det til trods for, at siden først blev oprettet den 9. august i år. 

I forhold til Instagram er det på Facebook i højere grad Visit Fjordlandet selv, der er afsender. Målet er at skabe engagement og involvere brugerne. Lige nu er kommunikationen på dansk, men det er muligt, at der på sigt oprettes en international Facebookside på engelsk.

- Facebook udgør en vigtig markedsføringskanal for os. Vi forsøger selvfølgelig også at engagere følgerne på Facebook, men på den kanal er det i højere grad os selv, der kommunikerer til og med brugerne. Vi har oplevet en fornuftig vækst i vores følgerantal og rækkevidde, og det forventer vi vil fortsætte, fortæller Thomas Mahler.

Positivt og konstruktivt at løfte i flok 

Visit Fjordlandet er som nævnt et tværkommunalt turismesamarbejde mellem kommunerne og Visit-organisationerne i Frederikssund, Roskilde, Lejre og Holbæk.

Tanken er, at det giver langt mere turisme i den enkelte kommune, hvis man samarbejder om at tiltrække flere besøgende til hele Fjordlandet. Dermed har man bevæget sig væk fra mange års silotænkning på området.

- Det er helt klart tendensen med brede samarbejder på turismeområdet. Det giver rigtig god mening, for der er ingen besøgende, der tænker i kommunegrænser eller regioner. De vil bare have gode oplevelser, og der kan vi vinde rigtig meget ved at promovere hinanden frem for at slås om de samme besøgende.

- Det har været yderst positivt at opleve samarbejdet på tværs af de fire kommuner. Jeg har oplevet, at alle har et stort drive for at vækste turismen i hele området, og der en vældig konstruktiv ånd hos de personer, der sidder med den daglige drift i Visit-organisationerne, slutter Thomas Mahler.

Projektlederen fortæller også, at næste step for Visit Fjordlandet er et nyt, digitalt website, der i øjeblikket er i udbudsfasen.

Du kan følge Visit Fjordlandet på Facebook her og på Instagram her.

Om Visit Fjordlandet 

Visit Fjordlandet blev for alvor etableret i starten af 2018.

Her indgik kommunerne og visitorganisationerne i Frederikssund, Roskilde, Lejre og Holbæk et samarbejde om at udvikle og markedsføre området omkring Isefjorden, Lammefjorden, Holbæk Fjord og Roskilde Fjord i fællesskab.